Nijntje rammelaar

Vandaag iets nieuws geprobeerd. Eerst gezocht op internet naar een leuk patroontje. Maar echt het patroontje waarvan ik dacht; dat is hem, kwam ik niet tegen (ja 1 leuke, maar helaas geen patroontje: Nijntje rammelaar. Dus dan maar zelf aan de slag.

Zie hier het resultaat:

20150928_172608

Hoe ik deze gehaakt heb? Hier mijn beschrijving:

Haaknaald 2,5 of 3 – phildar cotton 3 / en ander katoen gebruikt (restjes, weet niet meer welke in gebruikt had) – rammelaartje voor erin (hiervoor kan je ook een surprise ei gebruiken met kraaltjes/rijst etc. Wel goed dichtplakken voor de veiligheid)

Beginnen aan de onderkant met wit:
1. 6 vaste in een magische ring
2. 2 vaste en elke vast (12)
3. 2 vaste in elke 2e vaste (18)
4. 2 vaste in elke 3e vaste (24)
5 t/m 8: 24 vaste (4 toeren)
9. Elke 3e en 4e vaste samenhaken (18)

Wissel van kleur

10 t/m 28. 18v (tussendoor vullen) (19 toeren)
29. 18 vaste in de voorste lus (18)
30. 18 vaste en hecht af. Dit is het kraagje, vouw deze naar beneden

Hecht op toer 29 wit aan in de achterste lussen, hier begint het hoofd

31. 2 vaste in elke 3e vaste (24)
32. 2 vaste in elke 4e vaste (30)
33. 2 vaste in elke 5e vaste (36)
34. 2 vaste in elke 6e vaste (42)
35. 2 vaste in elke 7e vaste (48)
36 t/m 42. 48 vaste (7 toeren)

Eventueel kan je nu de mond en de oogjes erop borduren. Dit kan ook op het einde. 

20150930_132252

43. Elke 7e en 8e vaste samenhaken (42)
44. Elke 6e en 7e vaste samenhaken (36)
45. Elke 5e en 6e vaste samenhaken (30)

Tussendoor vullen en het rammelaartje erin stoppen!

46. Elke 4e en 5e vaste samenhaken (24)
47. Elke 3e en 4e vaste samenhaken (18)
48. Elke 2e en 3e vaste samenhaken (12)
49. Elke 1e en 2e vaste samenhaken (6)
50. Trek met de haaknaald de lus groter. Knip nu de draad af, een cm of 15. Haal de draad door de borduurnaald en ga hiermee door elke voorste lus van de 6 overgebleven vasten. Als laatste door de lus wat je net groter hebt gemaakt met de haaknaald en trek de draad aan. Werk de draad weg.

Borduur, als je dit nog niet gedaan had, met zwart garen de neus en de ogen. De neus op mijn rammelaar, geteld vanaf de kraag naar boven, tussen toer 5 en 6, met 2 steken ertussen. Kruisje (neus) 2 toeren naar boven. Ogen: 1 toer boven de neus, 1 steek van de neus af. Oogje naar boven borduren met 1 steek ertussen.

Oren (2x)
1. 6 vaste in magische ring
2. 2 vaste in elke vaste (12)
3 t/m 11. 12 vaste (9 toeren)

Hecht af en maak de oren vast op het hoofd


20151001_141342

Patroontje mag iedereen gratis gebruiken. Zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat als je het patroon gemaakt hebt 🙂 Ook voor vragen kan je altijd een berichtje achterlaten.

Je mag altijd de link naar dit blogbericht vermelden ergens op internet, niet het volledige patroon kopiëren en elders op internet plaatsen!

20151004_110650

© ** Uitgeschreven op 26 september 2015 door Miranda – hakenmetmini.wordpress.com** ©

64 gedachtes over “Nijntje rammelaar

  1. Dankjewel voor het patroon. Super leuk om te haken 🙂
    Kan er helaas hier geen foto bij plaatsen maar ik vind hem goed gelukt 🙂
    Heb hem op Facebook gezet met een verwijzing naar de site 😀

    Like

  2. Echt een heel leuk patroon. Ik heb een meisjes Nijntje gehaakt. Aan het kraagje nog een
    roezel randje. En een strikje aan het oortje. Nu nog een jongetjes nijn. Leuk met een blauw strikje
    bij het kraagje… Bedankt voor het partoon. Groetjes Marieke

    Like

  3. Zojuist dit lieve project afgerond……superleuk om te maken en lekker snel af 😉
    Jammer dat ik geen foto kan toevoegen want hij is echt heel leuk geworden
    Bedankt voor het uitschrijven van dit patroon…..ik denk dat ik er nog eentje ga maken
    Genoeg liefhebbers!!

    Like

  4. Hallo, ik heb ook het patroon gebruikt voor een cadeautje. Echt heel leuk, bedankt. Ik snapte alleen het maken van het kraagje niet, dan is me niet gelukt? Kun je dat nog eens uitleggen? Ik kwam er niet uit helaas.

    Groetjes Anthilde

    Like

    • Het kraagje is eigenlijk een verlengd stukje van het handvat. Alleen in 1 toer haak je alleen in de voorste lus waardoor het kraagje al naar voren gaat hangen zeg maar. Als de toer van het kraagje af is, vouw je deze naar voren. Hopelijk zo duidelijk?

      Like

  5. Dankjewel voor het duidelijke patroon. Ik ben een beginnende haakster en hij is nog niet zo netjes als ik
    zou willen maar de volgende wordt vast perfect!

    Like

  6. Ben er nu mee bezig voor dochtertje van vriendin. Is zondag geboren. Heel fijn en gemakkelijk patroon. Bedankt dat het gebruikt mag worden.

    Like

  7. Bij mij wordt hij een stuk groter denk dat ik het niet helemaal goed doe …maar ben ook pas vorige week begonnen met haken..moet beter tellen mischien maar goed maken er gewoon nog 1 bedankt voor het patroon

    Like

  8. Super schattig! Ik ga (wanneer ik jouw fantastische bruidspaartje af heb) beginnen met een Nijntje kraamkoffer. 🙂 Daarbij mag deze schattige rammelaar natuurlijk niet ontbreken!!

    Like

  9. Ik heb hem vandaag gemaakt mijn kinderen zijn niet meer in de leeftijd om een rammelaar te hebben (3 en 4) maar ze zijn er helemaal weg van 😉

    Like

  10. Dankjewel voor het patroon. Ik heb zonet een ontzettend leuk verassinkje gehaakt voor een zwanger vriendinnetje. Het haakt erg lekker weg. Ik weet zeker dat ze hem heel leuk gaat vinden. Groetjes Linda

    Like

  11. Lieve Miranda,

    Wat fijn dat wij nog steeds mogen genieten van jouw haaksels. Ik heb met veel plezier de Nijntje rammelaar gehaakt voor in een Nijntje kraampakket! Volgende week ga ik op kraamvisite, dus de foto en de verwijzing naar jou en jouw website/patroon zullen z.s.m. geplaatst worden op mijn website. 🙂

    Like

  12. Hallo, ik heb met veel plezier de rammelaar gemaakt. ben dol op Nijntje in hoop ons tweede kleinkind ook ( begin oktober ) de oudste vindt hem in ieder geval geweldig. Thank. Cisca Hakkert

    Like

  13. Wat een leuke rammelaar. Gelijk begonnen met haken voor onze 2de uk en wat is hij lief zeg. Haak er maar een paar op voorraad is blauw en roze. Leuk om weg te geven.

    Groetjes Ingrid

    Like

  14. Super leuk patroon ben er aan begonnen voor het kleinkind van mijn vriendin. Als hij af is plaats ik een foto met een verwijzing naar je blog. Bedankt voor het delen van het patroon
    Groetjes

    Like

  15. Wat een leuk patroon. Heb hem gemaakt en cadeau gegeven op kraamvisite. Zelfs de grote kinderen waren er zoet mee😉👍. Echt heel erg leuk!
    Ik ga hem vast nog eens maken.
    Super bedankt.

    Like

  16. Ook ik vind hem superleuk, ik ga hem maken voor het dochtertje van mijn neef.
    Ik vraag me enkel af of het doosje uit een suprise-eitje niet te groot zal zijn om in het hoofd te steken? Ik ga hem maken met Amy van Zeeman, en dat zal haaknaald 2 worden… Kan jij dat inschatten?
    Alvast bedankt!

    Like

      • Wauw, da’s echt niet veel.
        Heb mezelf nu effe verder geholpen met de mini-opbergdoosjes van de wibra. Komt goed, bedankt voor je reactie! 🙂

        Like

Geef een reactie

